Accu overleden?

De winter. Niet mijn favoriete seizoen, maar deze keer duidelijk ook niet van onze auto. De trouwe Subaru Forester heeft de geest gegeven. Geen enkele reactie meer, de deuren openen niet meer op afstand en de dashboard-lampjes lichten zelfs niet meer op. De accu is dus niet eens leeg. Nee, hij is niet meer. Toch heb ik het nog geprobeerd om hem tot leven te wekken. Aan een andere auto gehangen met kabels en een tijdje laten draaien. Maar helaas, geen enkele reactie. Toen ik de auto kocht heb ik bewust niet gekozen voor een pechhulp dienst a la Routemobiel of ANWB. Want een Subaru, daar gebeurt toch niets mee? En als je dan zo stilstaat thuis met een kapotte accu, ga je toch even aarzelen of het wel een goede beslissing was. Om na een zoektocht op internet en het vergelijken van de voorwaarden erachter te komen dat als je met pech stilstaat en dan een pechhulpdienst wil inschakelen, je extra kosten moet maken om alsnog lid te worden. Of je moet een week wachten, voordat je geaccepteerd wordt. Jammer en niet van deze tijd. Juist dat is het moment dat je de toegevoegde waarde van zo’n hulpdienst echt ervaart en een trouwe klant zou kunnen worden.

Zou ik het dan aandurven om gewoon zelf een accu online te kopen en zelf te installeren? Met een auto van 10 jaar oud loop je niet al teveel risico en Youtube helpt ook met duidelijke filmpjes. 24 uur later was de accu bezorgd en uiteindelijk met 30 minuten de oude eruit en de nieuwe erin gezet. Even goed letten op de volgorde van aansluiten van de plus- en minpolen en klaar is kees. Gespannen de sleutel omdraaien en …. De Soeb komt weer tot leven en rijd alweer een weekje zonder gedoe rond. Toch een beetje trots dat ik het deze keer zelf heb opgelost.