Autobelastingen

Belasting van Personenauto's en Motoren (BPM)


BPM is een autobelasting die je betaalt op de aanschaf van je auto en is vastgesteld op basis van de CO2 uitstoot. Auto's die geen CO2 uitstoten, zoals elektrische auto's, betalen ook geen BPM. De CO2 uitstoot in gram/km bepaalt de BPM die je betaalt. Het starttarief is 175 euro en daarna is de CO2 uitstoot in verschillende schijven ingedeeld, waarvoor je voor elke hogere schijf meer betaalt.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)


MRB is een autobelasting die je betaalt op het bezit van je auto. Elk jaar op 1 januari wordt de MRB verhoogd met de inflatiecorrectie. De hoogte van de MRB is afhankelijk van vier factoren:

  • Het leeg gewicht van je auto. Als je een semi-elektrische auto of hybride bezit mag je daar 125 kg van aftrekken.

  • De soort brandstof die je rijdt. Hiervan wordt benzine het minst belast, gevolgd door LPG met G3 installatie en aardgas, diesel en als laatste de oude LPG installaties.

  • De CO2 uitstoot. Als je een elektrische auto rijdt, ben je vrijgesteld van MRB. Bij een uitstoot tussen de 1 en 50 gram/km betaal je het halftarief en anders het voltarief.

  • De provincie waar je woont. Iedere provincie mag een deel belasting bovenop dat van het Rijk doen. Dat zijn de 'provinciale opcenten'.


Brandstof


De overheid belast het gebruik van de auto door accijns en Belasting op de Toegevoegde Waarde (BTW) op de brandstofprijs te heffen. Dit is meer dan de helft van de prijs van benzine. Accijns is een vast bedrag, afhankelijk van het soort brandstof. De accijns schommelt verder niet mee met de brandstofprijzen maar stijgen wel elk jaar met de inflatiecorrectie.

Bijtelling


Bijtelling betaal je alleen als je een auto van de zaak hebt en daar meer dan 500 km per jaar privé mee rijdt. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto die bij je brutoloon wordt opgeteld. Over dit totaalbedrag wordt vervolgens je nettoloon berekend. Het algemene bijtellingspercentage staat op dit moment op 25%, maar afhankelijk van de CO2 uitstoot van je auto kan je een lager percentage betalen. Op dit moment zijn er nog 3 bijtellingscategorieën. In welk percentage je auto valt wordt bepaald door verschillende CO2 grenswaarden.

  • 21% voor zuinige auto's

  • 15% voor semi-elektrische auto's

  • 4% voor volledig elektrische auto's


Tussen 2017 en 2020 gaan de bijtellingscategorieën aangepast worden waardoor er uiteindelijk maar twee categorieën bijven bestaan. Namelijk de verlaagde bijtelling voor elektrische auto's van 4 % blijft bestaan naast een algemene bijtellingspercentage van 22%.