Behoed voor een miskoop

De vraag


De kilometerstand staat op 170.000 kilometer en de APK is bijna verlopen. Grote kans dat er dure reparaties aan gaan komen. Is dit het moment om een andere auto aan te schaffen? En is het verstandig om je oude auto in te ruilen? Dat waren de vragen die Thomas ons stelde. Met het Finnik Autorapport en het advies van Mijn Autocoach hielpen we Thomas van zoektocht tot aankoop.


Thomas rijdt op dat moment een Volvo C30 op benzine en rijdt ongeveer 30.000 kilometer per jaar. Hij vroeg zich daarom af of het niet voordeliger is om op diesel of lpg te rijden. Daarnaast wil hij een auto die iets ruimer is dan de C30. En met zijn 2.04 meter begrijpen wij dat heel goed. Ook is hij van plan om de auto na 3 jaar weer te verkopen, dus de restwaarde is een belangrijk punt.



De opties


Na de wensen en het rijgedrag van Thomas onder de loep genomen te hebben, geven we hem de volgende opties voor zijn toekomstige auto:




  • Lexus CT200H

  • Volvo V40

  • Volkswagen Golf

  • Audi A3

  • Mazda 3

  • Opel Astra

  • Ford Focus


Thomas ging vervolgens op stap met Mijn Autocoach om alle auto’s uit te proberen. Uiteindelijk vond hij de Audi A3 de mooiste en fijnste auto. In samenspraak met Mijn Autocoach is besloten om voor een diesel te gaan, omdat uit de berekening bleek dat diesel toch voordeliger voor hem is.


Lpg was ook een optie, maar werd afgeraden omdat een motor op lpg over het algemeen minder lang mee gaat. Thomas is van plan om 3 jaar met de auto te doen en heeft dan bijna 100.000 kilometer gereden. De A3’s die binnen het budget vielen, hadden allemaal ongeveer 150.000 km gelopen. Over 3 jaar staat er dus 250.000 km op de teller en dat is een forse kilometerstand voor een auto op lpg. Door de hogere verbrandingstemperatuur van gas, slijt een motorblok op lpg sneller. Een diesel met 250.000 km op de teller daarentegen, kan nog jaren mee en zal een hogere restwaarde hebben.



Het kaf van het koren scheiden


Goed, Thomas wilde dus een Audi A3 Sportback (5-deurs) met dieselmotor. Daarvan staan er honderden te koop, dus Mijn Autocoach ging aan de slag en stelde een top 3 samen.


De eerste was behoorlijk luxe uitgerust tegen een zeer scherpe prijs. Misschien wel te scherp. Mijn Autocoach had echter goede ervaringen met dit bedrijf en zijn de auto gaan keuren. Dat viel helaas tegen. Dankzij de lakdiktemeter ontdekte de coach dat het ging om een schade-auto. De auto was voor de helft overgespoten. Als de auto op de juiste manier hersteld is, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Maar wanneer een verkoper liegt over het schadeverleden, moet je je afvragen waarom hij dat doet.


Er bleven nog twee auto’s over. Eén met handbak en één met automaat. Thomas kon niet kiezen en vroeg Mijn Autocoach om advies. Zij adviseerden hem om voor de handbak te gaan. In een automaat zit meer techniek en daardoor meer onderdelen die kapot kunnen gaan. Tevens was de A3 met handbak luxer uitgerust tegen een lagere prijs.


Uiteindelijk is besloten om beide auto’s te gaan keuren. Wellicht zou dat de keuze makkelijker maken.



Voor de 2e keer behoed voor een miskoop


Dat is precies wat er gebeurde. Tijdens de proefrit bleek dat de automaat niet goed functioneerde. Reparatie of vervanging van een automaat kost je zo enkele duizenden euro’s. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Zo zie je maar weer; vertrouw nooit 100% op de advertentietekst.


Thomas was zelf niet aanwezig bij de keuringen. Hij werd achteraf gebeld door de coach. Het advies was duidelijk. Het moest de Audi A3 Sportback 1.6 Attraction met handbak worden.



Inruilen of particulier verkopen?


Ondertussen stond de Volvo C30 van Thomas nog te koop. Mijn Autocoach adviseerde hem om de auto zelf te verkopen, aangezien je dan de beste prijs krijgt. Een garagebedrijf of handelaar moet zelf ook nog iets verdienen. Bij een particulier ligt dat anders. Daan van Mijn Autocoach hielp Thomas de perfecte advertentie te maken met de juiste foto’s, beschrijving en prijsstelling.


Na de proefrit met de Audi A3 met handbak, besloot de coach om te informeren naar de eventuele inruilprijs voor de C30. Na wat onderhandelen kwam daar een hele nette prijs uit. Beter dan verwacht.


Thomas was blij verrast, want hij had daar niet op gerekend. Hij besloot akkoord te gaan met het aanbod. En zo reed Thomas met de C30 naar het garagebedrijf, en met de A3 weer terug naar huis!


De A3 bevalt hem erg goed. Hij is ruimer dan de C30 en beschikt over luxe opties zoals cruise control en navigatie. Zuinig is de 1.6 ook. Op één tank kan Thomas wel 1100 km rijden.



Heb jij ook hulp nodig bij het vinden van je ideale auto? Mail dan naar hallo@finnik.nl. We kiezen de meest bijzondere vragen uit om samen mee op zoektocht te gaan.