Wat zoek je precies?
Sluit menu y

Door: Dion Hanewald

Elektrisch rijden

De elektrische auto

Op dit moment is er langzaam maar zeker een opmars van de elektrische auto. Niet langer is de batterij exclusief voor gebruiksvoorwerpen, maar ook om een auto vooruit te krijgen. Een elektrische auto stoot geen directe CO2 uit en is hierdoor beter voor het milieu dan een traditionele benzine of dieselauto. Is dit een goede oplossing? Finnik zocht het voor je uit!

Voor- en nadelen

Het rijden van een elektrische auto heeft verschillende voordelen:

  • Bij het rijden stoot je geen directe CO2 uit, het is dus beter voor het milieu.
  • Elektrisch rijden is uiteindelijk niet zo duur als het op het eerste gezicht lijkt. De elektrische gezinsauto kost nu ongeveer 33.250 euro en dit daalt alleen maar door nieuwe technieken. Verder zijn er minder bewegende onderdelen waardoor je minder slijtage hebt. Het enige wat snel slijt zijn de banden door de hoge koppel en directe levering van het motorvermogen
  • Een elektrische auto is stiller

Er zijn ook nadelen verbonden aan het elektrisch rijden:

  • Het opladen duurt langer dan tanken, zo kan je ineens een halfuur bij een oplaadstation staan voordat je weer verder kunt rijden
  • Er zijn op dit moment nog niet zoveel oplaadpunten in de wereld
  • Je moet de auto vaker opladen door de op dit moment kleine actieradius
  • Een elektrische auto produceert zelf geen CO2, de manier waarop de stroom is opgewekt kan wel bijdragen aan de uitstoot van CO2
  • De productie van accu’s gebeurt niet milieuvriendelijk en levert veel vervuiling op

Batterijen

Voor elektrisch rijden zijn batterijen nodig. Er is een groot aantal soorten batterijen in omloop en elke batterij heeft voor- en nadelen. Zo is de winning van de grondstoffen voor de meeste batterijen een milieuonvriendelijk proces. Daar staat tegenover dat het winnen van olie ook milieuonvriendelijk is. Een belangrijk aspect wat batterijen superieur kan maken over olie is het feit dat ze hergebruikt kunnen worden. Iets wat met olie (nog) niet kan. Dit zorgt voor een milieuwinst door het grote rendement wat je terugkrijgt aan stoffen bij recycling van accu’s en batterijen.

Milieuwinst

Op dit moment is de milieuwinst van het rijden van een elektrische auto nog altijd groter dan het rijden van een traditionele benzine- of dieselauto. Let hierbij wel op dat deze pas bereikt kan worden bij het gebruiken van groene stroom, de productie van de elektrische auto is namelijk behoorlijk vervuilend. Deskundigen denken dat er in 2030 een miljoen elektrische auto’s zullen rondrijden in Nederland, dit moet dan wel samengaan met een vergroening van het energienet. Anders heeft het elektrisch rijden geen milieuwinst.

De keuze in elektrisch rijden

Steeds meer fabrikanten zijn de catalogus aan het uitbreiden van hun elektrische vloot. Van elektrische karretjes om de boodschappen in te bezorgen tot elektrische vrachtwagens. De toekomst ziet er elektrisch uit. Eén van de bekende merken, Tesla is zelfs bezig met het ontwikkelen van een elektrische vrachtwagen. Daarin zijn ze niet de enige, er zijn al elektrische vrachtwagens waarmee bijvoorbeeld Heineken door de binnenstad van Amsterdam rijdt.

De gemiddelde autorit in Nederland bedraagt 17 kilometer, dit is een goede afstand voor de elektrische auto aangezien hier in Nederland ongeveer 30.000 openbare oplaadpunten zijn. Het valt alleen wel tegen wanneer je naar het buitenland op vakantie gaat omdat je onderweg veel minder oplaadpunten tegenkomt. Het is op dit moment nog niet dé ideale vakantie auto.

De toekomst van de elektrische auto

Gaan we allemaal elektrisch rijden? Misschien wel maar voorlopig nog niet. Het marktaandeel elektrische auto’s in Nederland bedraagt 2%, dit is nog een laag aandeel. Een land waar elektrisch rijden wel al is doorgebroken is Noorwegen. Daar is 29% van de verkochte auto’s elektrisch. Dit komt mede door de voordelen die de belastingdienst geeft net als hier in Nederland.

Deskundigen denken dat elektrisch rijden zal aanslaan. Hoe meer elektrische auto’s worden gemaakt, hoe beter en goedkoper ze worden. Koplopers hierin zijn Volkswagen en Tesla die miljarden investeren in accu’s om ze nog beter te maken. In 2030 zou, volgens de Rabobank, de consument met een volgeladen accu wel 500 kilometer kunnen rijden. De huidige auto’s die dit nu kunnen zijn bijvoorbeeld hybrides. Volledig elektrische auto’s kunnen tot wel 60% minder ver rijden dan het aangegeven gebruik omdat dit gebaseerd is op een oude manier van meten waarbij de auto zo licht mogelijk wordt gemaakt. Daarnaast zal in de toekomst de accu goedkoper zijn en nog sneller op te laden. Een oplaadbeurt om 200 kilometer te rijden? In 2030 gaat dit minder dan tien minuten duren. En de kosten? Volgens de Rabobank is de auto in 2023 net zo duur als een gewone auto (aanschaf, verbruik en onderhoud meegerekend).

Bekijk hier de top 10 meest populaire elektrische auto’s.

Lees meer:

Tips voor het gebruik van het Finnik Autorapport

Het Finnik Autorapport geeft veel informatie over een auto. Welke informatie is relevant als je een auto wilt kopen? Finnik helpt je.

Auteur: Mirjam Groenestein

All season banden

All season banden zijn de laatste jaren steeds beter geworden. Is het tijd voor de omslag? Finnik zocht het voor je uit.

Auteur: Xander Smit

Finnik Hitteplan

Het ziet er naar uit dat een hittegolf is aangebroken. Tijd om voorzorgsmaatregelen te treffen, ook in de auto! Houd daarom rekening met het volgende:

Auteur: Valerie van Engelenhoven

Auto fietsendrager

Gaan de fietsen mee op vakantie? Zorg er dan wel voor dat je de fietsendrager op de juiste manier aan de auto monteert. In Nederland gelden er namelijk een aantal regels voor het vervoeren van fietsen met een fietsendrager. De volgende regels gaan specifiek over het plaatsen van een fietsendrager op de trekhaak van een auto.

Auteur: Valerie van Engelenhoven

Een zevenzitter

Alle zes en zeven zitters op een rij. Lees onze tips voor het kopen van de juiste zes- of zevenzitter

Auteur: Mirjam Groenestein

Snelheid

Het vermogen of het koppel? Finnik zocht het voor je uit.

Auteur: Mirjam Groenestein

-->