Geen milieuwinst met kilometerheffing

Met Prinsjesdag, Autobrief II en een mededeling uit Brussel over het inzetten van een kilometerheffing, vroegen wij ons af hoe de Nederlandse automobilist eigenlijk tegen alle autobelastingen aankijkt. Om hier achter te komen hebben we  1.022 Nederlanders bevraagd. Daarnaast is ook Het Automeisje voor ons op pad gegaan om een aantal automobilisten aan de tand te voelen.

Effect kilometerheffing niet groot


Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid (52%) van de Nederlandse automobilisten de auto niet vaker laat staan wanneer er een kilometerheffing wordt ingevoerd. Slechts 26% zou de auto wel vaker laten staan als voornamelijk het gebruik ervan wordt belast. Hoewel de kilometerheffing is geparkeerd door het huidige kabinet, wil de Europese Unie er nu weer wat meer vaart in krijgen om deze alsnog in te voeren. Dit om het milieu te ontlasten en de CO2 uitstoot terug te dringen. Maar de gewenste milieuwinst blijft dus uit, omdat de meeste automobilisten ondanks een heffing door blijven rijden.

Overgrote meerderheid vindt autobezit belangrijk


Een ander opvallend resultaat is dat ruim driekwart Nederlanders autobezit belangrijk vinden. Uit het onderzoek is gebleken dat 87% het belangrijk vindt om een auto te bezitten en dat een tweede auto per huishouden niet belast moet worden. Een bijzonder resultaat gezien er in de media steeds gesproken wordt over millenials die het bezit van een auto of huis juist minder belangrijk zouden vinden.

Zuinige versus vervuilende auto's


Verder vindt een kleine meerderheid (51%) van de automobilisten dat zuinige auto’s minder belast moeten worden. Dat sluit voor een deel aan bij de maatregelen van het huidige kabinet en in andere Europese landen om het gebruik en de aanschaf van elektrische auto’s zwaar te stimuleren met belastingvoordelen. Desalniettemin is er geen meerderheid te vinden voor het zwaarder belasten van zwaar vervuilende auto’s. Een veelgehoorde klacht is dat de belastingvoordelen worden gegeven op de fabrieksopgave van de CO2-uitstoot, terwijl de werkelijke hoeveelheid CO2-uitstoot heel anders kan zijn.

 

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=a-FOpBdqERs[/embed]

 

Bekijk het bijbehorende persbericht en de resultaten via onze perspagina