Wat zoek je precies?
Sluit menu y

Door: Mirjam Groenestein

Milieuzones

Ingewikkelde regels voor milieuzones

Uit ons onderzoek naar milieuzones blijkt dat 80% van de mensen de regelgeving over milieuzones te ingewikkeld vindt. Veel mensen weten niet waar ze aan toe zijn door verschillende milieuzoneregels in Europese steden. Waar mag je wel of niet rijden? En wat heb je daarvoor nodig? 80% vindt dan ook dat er Europese regelgeving moet komen, zodat elke stad dezelfde regels handhaaft.

Nederlandse milieuzones voor personenauto’s

Steeds meer Europese steden weren oudere (diesel)auto’s uit hun stadscentra. In Nederland nemen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht met hun milieuzones daarin het voortouw. Ook Arnhem heeft al aangekondigd een milieuzone in te voeren. Dit wordt meteen de strengste milieuzone van Nederland. Auto’s van vóór 2004 mogen vanaf 2019 niet meer Arnhem centrum in.

Europese steden met milieuzones krijgen steeds hogere eisen

In veel Duitse steden zijn groene stickers verplicht en ook in Frankrijk hebben ze sinds kort milieustickers. In Antwerpen mogen sinds begin dit jaar 1,2 miljoen Nederlandse auto’s, ruim 14% van het Nederlandse wagenpark, alleen met een dagpas de stad in. En dit is nog maar het begin. Bijna alle landen en steden hebben plannen om de eisen verder op te schroeven. Steeds minder auto’s kunnen daaraan voldoen. Zo voldoen 2,7 miljoen Nederlandse auto’s, ruim 32%, niet aan de voorgenomen eisen in München en Stuttgart, de zogenoemde blauwe vignetten.

Iedere stad mag zijn eigen regels maken

Vooralsnog is van een eenduidig beleid geen sprake. Is er een sticker, een dagpas of een vignet nodig? Zijn de regels op basis van datum eerste toelating van de auto, wel of geen roetfilter of op euronorm? En wat is eigenlijk een euronorm? Uit het onderzoek blijkt dat 40% van de respondenten geen idee heeft wat de euronorm is en welke euronorm hun auto heeft.

Check onze Finnik-app om boetes te voorkomen

We hebben nieuwe informatie over milieuzones aan ons Autorapport toegevoegd. Hiermee helpen we jou aan de juiste informatie over milieuzones. Voortaan weet je via een check op je kenteken of je auto ‘welkom’ is in de milieuzones in Nederland en in onze buurlanden. Daarmee kan je hoge boetes voorkomen. In het Autorapport staat bovendien alle milieu-informatie over de auto bij elkaar: het verbruik, het energielabel, de CO2-uitstoot, de euroklasse en of er een roetfilter aanwezig is. In het premium Autorapport kan je ook nog per milieuzone controleren of je auto daar wel of niet in mag rijden en wat je daarvoor nodig hebt.

Vlog milieuzones met het Automeisje

Finnik heeft samen met het Automeisje onderzocht wat er gebeurt als je de milieuzone van Utrecht inrijdt met een te oude diesel. Bekijk hieronder het resultaat in de vlog.

 

Lees meer:

Tips voor het gebruik van het Finnik Autorapport

Het Finnik Autorapport geeft veel informatie over een auto. Welke informatie is relevant als je een auto wilt kopen? Finnik helpt je.

Auteur: Mirjam Groenestein

All season banden

All season banden zijn de laatste jaren steeds beter geworden. Is het tijd voor de omslag? Finnik zocht het voor je uit.

Auteur: Xander Smit

Finnik Hitteplan

Het ziet er naar uit dat een hittegolf is aangebroken. Tijd om voorzorgsmaatregelen te treffen, ook in de auto! Houd daarom rekening met het volgende:

Auteur: Valerie van Engelenhoven

Auto fietsendrager

Gaan de fietsen mee op vakantie? Zorg er dan wel voor dat je de fietsendrager op de juiste manier aan de auto monteert. In Nederland gelden er namelijk een aantal regels voor het vervoeren van fietsen met een fietsendrager. De volgende regels gaan specifiek over het plaatsen van een fietsendrager op de trekhaak van een auto.

Auteur: Valerie van Engelenhoven

Een zevenzitter

Alle zes en zeven zitters op een rij. Lees onze tips voor het kopen van de juiste zes- of zevenzitter

Auteur: Mirjam Groenestein

Snelheid

Het vermogen of het koppel? Finnik zocht het voor je uit.

Auteur: Mirjam Groenestein

-->