Volkswagen blijft de grootste

Voorkeur autobedrijf


In 2015 is het totaal aantal occasion verkopen aan consumenten met 2% gestegen tot 1,7 miljoen. Het aandeel van autobedrijven bij de verkoop aan consumenten blijft daarin stijgen tot 62%. Steeds meer consumenten kopen liever van een autobedrijf dan van een andere consument. De reden daarachter is dat autobedrijven steeds scherpere prijzen hebben. De voorkeur gaat dan toch uit naar een autobedrijf dan een consument vanwege de betrouwbaarheid en garantie die een autobedrijf biedt.

Volkswagen grootste speler


De Volkswagen blijft nog steeds de grootste speler op de markt en groeide afgelopen jaar zelfs sterker dan het gemiddelde. In 2015 zijn er wel 5,6% meer Volkswagen occasions verkocht, dat is twee keer zoveel als de verkoop van nieuwe Volkswagens. De Golf is het meest verkocht met 41.000 occasions, maar groeide wel minder dan andere modellen. De Polo, ook van Volkswagen, staat nog steeds tweede en groeide flink met wel 11%. Na de Volkswagens volgen de Opel Corsa en Opel Astra als meest verkochte auto's.

Figuur 1: Top 10 merken, b2c verkopen


occasionsNOO
Bron: Nationaal Occasion Onderzoek 2016